Něco o mléce

O mléce se z různých zdrojů můžete dočíst spoustu protichůdných informací i mýtů.

Odborníci na zdravou výživu však řadí mléko a mléčné výrobky mezi nejvýživnější potraviny a mnozí z nás si svůj jídelníček bez těchto výrobků vůbec nedokážou představit.

Mléko je totiž komplexní potravinou zcela přírodního původu, je zdrojem kvalitních bílkovin, cukrů, tuků, vitamínů, minerálů, stopových prvků, hormonů, růstových faktorů a protilátek.

Důležitá je především vysoká schopnost našeho organismu živiny z mléka využít.

Pro příklad: vápník

V lidském těle se nachází v hojném množství a je velmi důležitý pro zdraví našeho organismu. Je hlavní součástí kostí a zubů a je důležitý i pro správné fungování srdce, svalů a nervů. Nejlepším potravinovým zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky. Denní doporučená dávka vápníku pro většinu dospělých je 1000 mg. Z jednoho hrnku mléka (240 ml)  můžete získat okolo 300 mg vápníku. Stejné množství vápníku by vaše tělo získalo zkonzumováním 1 kg kapusty nebo 12-ti porcí celozrnného pečiva nebo 10-ti šálků syrového špenátu nebo 6-ti hrstí luštěnin nebo 6-ti vajec nebo 200g mandlí nebo 125g sardinek nebo...

1l kvalitního plnotučného mléka pokrývá denní potřebu minerálních látek a vitamínů (snad kromě vitamínu C).

A jaký je rozdíl mezi BIO a konvenčním mlékem?

Krávy na ekofarmě mají přístup k volné pastvě a jsou krmena pouze ekologicky vyrobenými krmivy - tzn. bez použití umělých hnojiv, pesticidů, herbicidů. Je prokázáno, že mléko od takto krmených zvířat má vyšší hladinu omega 3 mastných kyselin (důležitých pro zdravé srdce, klouby, pevné kosti a zuby) a obsahuje také výrazné vyšší množství vitamínu A a E.

 

Složení kravského mléka (průměrné hodnoty):

  • voda 87,5 %

  • tuk 4%

  • bílkoviny 3,2 %

  • laktóza (mléčný cukr) 4,6%

  • vitamíny - A, D, E, K a vitamíny sk. B

  • minerály - vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, jod